אייל, בשיחה המקדימה שלנו אמרת שהמכשלה הגדולה ביותר שלנו היא המחשבה שאנחנו "יודעים".
למה בדיוק התכוונת?
זה פשוט כמו שזה נשמע. התודעה שלנו, שהתפתחה לאורך אלפי שנים, מחפשת ביטחון. המוח ה'זוחלי' שלנו מתמקד בהישרדות, והוא מסתמך על מה שאנחנו כבר יודעים כדי להרגיש בטוחים. אבל זה בדיוק מה שמכשיל אותנו. כשאנחנו חושבים שאנחנו כבר יודעים, אנחנו מפסיקים לחקור וללמוד דברים חדשים.
אז איך זה משפיע על ניהול ועסקים?
כשאנחנו מתמקדים בהתגוננות ובמה שמוכר לנו, אנחנו לא יכולים לשגשג ולצמוח. החדשנות מגיעה מהמוח ה'צעיר' שלנו – הניאו-קורטקס – שמערער על המוכר ומחפש דרכים חדשות. כדי להצליח בעסקים, אנחנו צריכים לאמץ גישה שמטילה ספק, שמוכנה ללמוד ולהתפתח.
אתה מקשר בין חדשנות ניהולית להצלחה עסקית?
בהחלט. במשך השנים התפתחה הסטיגמה שמנהלים מצליחים בזכות 'חוש עסקי' מפותח. אבל אני מאמין בשיטות מוכחות. שיטת ה – OKR היא שיטה בינלאומית שעזרה לאלפי חברות, כולל היוניקורנים הגדולים (חברות בשווי של מעל 1 מיליארד דולר), להשיג יעדים בצורה סיסטמתית ומדידה. היא מאפשרת לכלל הארגון להתמקד במטרות משותפות ולהשיג תוצאות יוצאות דופן. אפשר להוכיח באופן מדעי שחברות שיישמו אותה בהצלחה שיפרו את ביצועיהם העסקיים באופן משמעותי.
אז מהי בעצם שיטת ה-OKR?
(Objectives and Key Results) OKR היא שיטה שמגדירה יעדים ו'תוצאות מפתח' מדידות. היעדים הם ההישגים שאנחנו רוצים להשיג, ותוצאות המפתח הן המדדים שמראים לנו אם הצלחנו. השיטה מאפשרת לכלל העובדים להבין בדיוק מה מצופה מהם ואיך למדוד את ההצלחה. השיטה יוצרת שקיפות, מיקוד ושיתוף פעולה ברחבי הארגון.
מה גרם לך לרצות להוביל את הטמעת ה-OKR בישראל, בשוק של ייעוץ ניהולי התחרותי כל כך?
כמנהל ויועץ עם 35 שנות ניסיון בשיפור ביצועים, תמיד חיפשתי את ה'אוקיינוס הכחול' – הזדמנויות שבהן התחרות נמוכה ואפשר למנף אותן. לפני כ-9 שנים נחשפתי ל-OKR וזה היה Game Changer עבורי. ראיתי שהשיטה מצליחה בחו"ל, אבל כמעט ולא הייתה מוכרת בישראל. שיעורי ההצלחה של השיטה היו גבוהים מכל שיטה אחרת שפגשתי. החלטנו להתמקד בהטמעת השיטה בארץ, והתאמנו אותה לצרכים המיוחדים של החברות הישראליות.
האם נתקלתם באתגרים מיוחדים בהטמעת השיטה?
כן, אני חייב להודות שזה לא היה פשוט בכלל. כבר בתחילת הדרך, בכל החברות שעבדנו איתן, נתקלנו באתגר משמעותי: לא הייתה תשתית של דאטה איכותי ומזוקק שיכלה לתמוך ביישום ה-OKR.
למרות שהחברות השתמשו במגוון מערכות מתקדמות כמו ERP, CRM ואפילו BI – הנתונים עדיין היו מפוזרים ולא מתואמים.
בפער בין המערכות נוצר ואקום של איכות – רזולוציה נמוכה, חוסר תיאום, ואפילו מידע יקר ערך שלא נשמר בשום מקום. זה היה מתסכל לראות פוטנציאל שאינו ממומש בגלל חסמים טכניים.
גם כשנקראנו לייעץ לחברות שניסו ליישם OKR בעצמן ונתקלו בקשיים, ראינו שהן נאבקות. בלי דאטה איכותי, הן נאלצו להסתמך על מידע חלקי או מטעה – מה שאנחנו מכנים 'דאטה מלוכלך'. וזה היה איום ונורא. זה פגע ביכולת שלהן לקבל החלטות מושכלות ולהתקדם.
הבנו שאם אנחנו רוצים לחולל שינוי אמיתי, אנחנו צריכים להתחיל מהבסיס. כך התחלנו בתהליך של שדרוג הדאטה (Data Formation). בהתחלה, זה היה תהליך "ידני", מותאם לכל חברה בנפרד. אבל ככל שהתקדמנו, הבנו את הצורך בפתרון מקיף וגמיש יותר.
בנינו אפיון והצענו לכמה חברות לפתח עבורן 'פלאגין' שישדרג ויחבר בין הנתונים השונים, שיודע לבצע צבירות שונות (aggregations) עד לקבלת תמונת 360 מעלות מלאה של הארגון. השדרוג התבצע באופן הוליסטי, בכל התחומים – תפעול, מוצר, ייצור, שיווק, מכירות, משאבי אנוש – והצליב אותם עם ההיבטים הכלכליים והפיננסיים. התהליך של מידול והבניה מחדש של הדאטה ערך מוסף עצום.
כך נולדה OKRadar. הפכנו את התהליך למוצר שמאפשר לנו ליישם OKR משני הכיוונים – גם מהכיוון האסטרטגי וגם דרך שדרוג הדאטה. זה אפשר לנו ליצור הטמעת OKR מהירה וייחודית, שמגדילה את שווי החברות ומחזקת את שלושת מכפילי הכוח המרכזיים שלהן.
רוצים להטמיע את שיטת OKR אצלכם בארגון?
אתה יכול לתת דוגמה להצלחה של השיטה?
בוודאי. אחת החברות שעבדנו איתן היא חברה שמשווקת אפליקציית כושר לבני 50+. הם רצו להגדיל את המכירות דרך מוקד טלפוני, אבל חששו מהסיכון. באמצעות ניתוח מדויק של הנתונים ותהליך מיקוד, הצלחנו לזהות את הלקוחות הפוטנציאליים ביותר ולבנות הצעה מדויקת. התוצאה? המכירות גדלו ב-23% והרווחיות עלתה בצורה משמעותית. זה היה שינוי גדול עבורם.
בחברה אחרת בתחום הבנייה. זיהינו בעיה במבנה הארגוני ובתהליכי התכנון, שגרמה לפיגורים והפסדים. ביצענו תהליך של היפוך שלבים ואפשרנו למנהלי הביצוע להביא פתרונות יצירתיים. התוצאה הייתה ש-92% מהפרויקטים הפכו לרווחיים, לעומת 56% בשנה הקודמת. זה הביא לשיפור משמעותי ברווחי החברה.
ניתן למצוא עוד סיפורי מקרה באתר שלנו.
איך התהליך שלכם שונה מייעוץ ניהולי רגיל?
בזכות הניסיון הרחב שלנו בתחומי ניהול שונים, ייצרנו פתרון הוליסטי ובר התאמה. אנחנו לא מגיעים כיועצים. אנחנו מנהלים תהליך שמשלב בין שיטה, טכנולוגיה וניסיון ניהולי, שכולו מוכוון תוצאה.
כאשר אנו משלבים את הדאטה המקיף והמזוקק עם שיטת ה- OKR והטכנולוגיה מתקבלת מערכת שאין שני לה. באמצעות OKRadar, הצוות מונחה באופן מקצועי לעבר יעדים ברורים ושאפתניים, עם בהירות תהליכית, מה שמוביל למיקוד, יעילות תפעולית ולכידות צוותית יוצאת דופן והמנכ"ל מקבל תמיכה משמעותית בזיהוי מוקדם של אתגרים, בקבלת החלטות מושכלת, בצמיחה ובשגשוג עסקי.
התהליך מתחיל במיפוי הפער בין החזון של החברה למצבה הנוכחי. אנחנו בוחנים היבטים כמו מבנה ארגוני, תהליכים, מוצר, שוק ולקוחות. משם אנחנו מגבשים תוכנית מותאמת, שמטרתה לשפר את הביצועים ב-20-30% תוך שנה-שנתיים.
השילוב בין שיטת ה-OKR, תהליך ה-Data Formation והטכנולוגיה שלנו נותן יתרון אסטרטגי ללקוח ורמת תחרותיות גדולה. אנחנו מתאימים את התהליך לצרכים ולמגבלות של החברה, ומשלבים בין השגת יעדים מיידיים ליישום אסטרטגי ארוך טווח.
איך אתם מתמודדים עם הפן האנושי בתהליך?
אני מאמין שהמימד האישי והאנושי הוא חיוני ומרכזי. התהליך הוא לא מימוש טכנולוגי של תוכנה ודאטה, אלא עבודה עדינה ורגישה שלוקחת בחשבון כשלים וקשיים אנושיים. בעולם שהופך להיות יותר ויותר טכנולוגי, חשוב לנו לשמור על האנושיות, לבנות אמון, להבין את הקשיים והחששות, להקל על הצוות ולמנוע שחיקה ולעבוד יחד כדי להתגבר עליהם.
למי השירות שלכם מתאים?
השירות מתאים לחברות שמעוניינות בשינוי, חדשנות וצמיחה, לרוב עם מחזור שנתי של 10 מיליון ₪ ומעלה. אנחנו מחפשים מנכ"לים שמוכנים לאמץ גישה חדשנית, להסתמך על נתונים איכותיים ולשחרר את המחשבה שהם כבר 'יודעים' הכל. הם צריכים להיות מוכנים לערער על המוכר ולשאוף לשיפור מתמיד.
המנכ"לים שמגיעים אלינו מתמודדים עם אתגרים ניהוליים נפוצים כגון: עומסים כבדים, חוסר סנכרון בין מחלקות, קשיים בתהליכים הארגוניים, חוסר ודאות, קושי בקבלת החלטות, תלונות מלקוחות, תחרות גוברת, תחושת תקיעות ושחיקה.
בשנים האחרונות, נוסף לכך גם הקושי בתחום כוח האדם—גיוס ותחלופה גבוהה של עובדים. אנו ניגשים לאתגרים הללו במלוא הרצינות, ובוחנים עבורם פתרונות מקיפים ממגוון זוויות. המטרה שלנו היא לסייע להם להתגבר על המכשולים הללו ולהוביל את החברות שלהם להצלחה מרשימה.
מהו החזון האישי שלך עבור BizSimple?
החזון שלנו מתחיל בשיפור היכולת של מנכ"לים ומנהלים להשיג יעדים, בהשבחת חברות ישראליות והכנתן לעידן ה-AI הארגוני. השוק הישראלי מספק לנו ניסיון והוכחת יכולת בתנאים קשים, ומאפשר לנו לשפר את המוצר בזכות הקשר הבין-אישי עם הלקוחות שלנו.
אנחנו פועלים בתוך מגמה בינ"ל של Data Formation, שהוא היבט קריטי לתחום ה-AI המבוסס על כמויות גדולות של דאטה. אם אתה מזין AI בדאטה זבל הוא יחזיר לך זבל בכמויות, ככה אי אפשר לעבוד.
בעתיד, אנחנו מתכננים להתרחב לשווקים בחו"ל ולהוביל את תחום ה-Data Formation גם שם.
איך אתה רואה את התפקיד שלך בתהליך הזה?
אני אישית רואה את עצמי כיד ימינו של המנכ"ל, ומסייע לו לא רק בהיבטים העסקיים אלא גם באיזון בין עבודה לחיים אישיים ובהתמודדות עם בעיית "הבדידות בצמרת".
אני רואה בזה זכות גדולה להוביל מנכ"לים מוכשרים, שכבר עשו מהלכים עסקיים משמעותיים, אל עבר השלב הניהולי הבא של העצמת החוויה הניהולית שלהם. שלב שבו הם לכאורה עושים פחות, משיגים תוצאות עסקיות יוצאות דופן וזוכים להערכה מקצועית רבה גם בקרב צוות העובדים והמנהלים, גם ברמת הבורד ואפילו בקרב מתחרים.
בסיום השיחה עם אייל לוי, הבנתי שהצלחה עסקית אינה רק עניין של כישרון או אינטואיציה, אלא תוצאה של אימוץ שיטות מוכחות ושימוש נכון בדאטה. עם כניסת ה-AI לעולם הניהול, נראה שהעתיד שייך למנהלים שמוכנים לערער על המוכר, להשתמש בכלים חדשניים ולצעוד באומץ לעבר חדשנות וצמיחה.
אם אתם מנהלים חברה שמגלגלת מעל 10 מיליון ₪ בשנה ואתם רוצים לשפר את הביצועים העסקיים
ב-20-30% תוך שנה, להגדיל את שווי החברה באופן עקבי, להוביל את הארגון שלכם להישגים חדשים ולהיות מוכנים לעידן ה-AI – זו ההזדמנות שלכם לקבל שיחת ייעוץ חינמית להערכת פוטנציאל הצמיחה של החברה שלכם באמצעות OKRadar.
כדי לבחון את התאמתכם נא מלאו את הטופס מטה.